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우리나라 및 동양 고전(古典)의 내용 분석을 통한 도덕과 교수 · 학습의 원리 탐색

차우규 1
Woo-Kyu Cha 1
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1한국교육과정평가원
1Korea Institute of Curriculum & Evaluation

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Received: Apr 15, 2003 ; Revised: Jun 30, 2003 ; Accepted: May 30, 2003

Published Online: Dec 31, 2003

요약

이 연구는 서구 일변도의 도덕과 교수-학습의 원리 및 방법을 극복하고 오늘날 우리나라에서 의미 있게 일반적으로 활용할 수 있는 도덕과 교수-학습의 원리를 찾아내기 위해, 우리나라 및 동양의 다양한 고전(古典)- (1) 유가 전서인 「소학(小學)」, 「명심보감(明心寶鑑)」, 「동몽선습(童蒙先習)」, 「논어 (論語)」, 「맹자(孟子)」, 「순자(荀子)」와,(2) 도가 전서인 「도덕경(道德經) - 을 분석하였다. 그 결과로 추출된 전통적인 교수-학습의 원리를 도덕과 교육 내용과 관련지어 활용 방안을 제시해 보았다.

일부의 우리나라 및 동양의 고전(古典) 자체만의 분석으로는 도덕과 교수-학습 방법의 구체적인 흐름 및 절차를 파악하기란 매우 어려웠으며,어떤 방향으로,어떤 지도 원리 하에 학생 지도를 해야 하는지에 대한 부분적인 정보를 얻을 수밖에 없었다. 하지만, 우리의 고전 속에서도 현대 교육학 이론에서 강조되는 도덕과 교수-학습의 지도 원리가 상당한 정도 발견되었으며,오늘날의 산업 사회에서 뿐 아니라 미래의 정보화 사회에서의 도덕교육을 위한 접근에도 커다란 시사점을 제공하는 것으로 파악되었다.

ABSTRACT

The purpose of this study is to analyze the Korean and the Oriental ‘The Great Books’ in order to overcome the weakness of the Western-centered teaching-learning in moral education and to 社nd out the significantly and generally useful principles and methods in the teaching- learning of moral education in our country.

The results of this study are summarized as follows. 'Sohak(小學)’ emphasizes (1) The importance of basic manners, (2) To follows the Great Sage’s instruction, (3) To be honest, (4) To purify emotion through good music, (5) To let children start to learn after acquiring good behaviors,(6) To cooperate with parents, teacher, and students,and (7) To exhort oneself and be gracious to others’ mistakes.

‘Dongmongsunseup(童蒙先習)’ implies to (1) Practice the filial piety that is a basis of every behaviors, (2) Be smart and be good,(3) Act according to good behavior code.

‘Non-uli(論語)’ by Confucius emphasizes to (1) Teach learning and thinking together, (2) Develop morality in sequence and consistently, (3) Overcome ardent desires through reflection, (4) Lead students to develop their dominant capacity, and (5) Be good model.

‘Mencius(孟子)’ stresses to (1) Cultivate the good nature, (2) Train the will, (3) Consider the sequent development, and (4) Be a good model.

‘Soon-Ja(荀子)’ emphasizes to (1) Make good educational circumstances, (2) Indoctrinate students in courtesy(Ye),(3) Complete learning and knowing through acting, (4) Let students cumulate the moral behavior constantly,and (5) Restrain themselves their temper and desires.

‘Doduk-kyeong(道德經)’ emphasizes to (1) Actoin of non-action (2) Harmony of both extremities (3) Throwing away knowledge dividing subject from object (4) To intuite real world by empting greeds (5) practice of teaching via no word.

Keywords: 도덕과 교수-학습 원리; 무위(無爲); 예(禮)에 의한 교화; 감정과 욕망의 절제; 기본생활습관; 효의 실천; 단계의 발달; 통합적 접근
Keywords: principle of moral teaching-learning; trying without trying; indoctrination of courtesy; temperance of emotion and desire; basic habit of li practice of filial piety; development of stage; integrative approach