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후기 허스트(P, H. Hirst)의 잘 삶’ 개념과 교육

유재봉1, 정철민2
Jae-Bong Yoo1, Chul-Min Jung2
Author Information & Copyright
1성균관대학교 교수
2성균관대학교 박사수료
1Professor, Sungkyunkwan University
2ABD, Sungkyunkwan University

ⓒ Copyright 2007, Korea Institute for Curriculum and Evaluation. This is an Open-Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution NonCommercial-ShareAlike License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0) which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

Received: Oct 14, 2006 ; Revised: May 15, 2007 ; Accepted: May 25, 2007

Published Online: Jun 30, 2007

요약

교육의 목적은 인간으로 하여금 좋은 삶을 영위하도록 하는 데 있다. 어떤 삶이 좋은 삶 혹은 잘 삶인가에 대해서는 대체로 합리주의적 잘 삶의 전통과 욕구충족적 잘 삶의 전통으로 나뉜다. ‘합리주의적 잘 삶’은 합리적 마음을 계발함으로써 합리적인 삶을 영위하는 것이다. 이러한 의미의 잘 삶은 지식의 공적 성격을 잘 보여주기는 하나 잘 삶의 다른 측면,가령 정서,성향 등을 경시 한다. 욕구충족적 잘 삶’은 개인의 중요한 욕구를 충족시키는 것이다. 이러한 의미의 잘 삶은 실지 삶 에서의 관심사인 인간의 욕구충족의 중요성을 잘 드러내주기는 하지만, 욕구의 소유와 원천을 구분 하지 못한다. 후기 허스트는 두 가지 잘 삶의 전통에 대한 대안적 견해를 제시한다. 그의 잘 삶의 개념은 욕구충족에 토대를 두면서,동시에 욕구의 소유와 원천을 구분한다. 욕구충족의 주체는 개 인이지만 욕구의 원천은 사회로 봄으로써 욕구의 공적 성격을 드러낸다. 그에 의하면,교육은 합리 적ㆍ사회적 실제에 입문시킴으로써 개인의 전반적인 욕구를 장기적인 관점에서 최대한 충족시키는 일이다. 이러한 교육을 위해서는 잘 삶의 입장에서 교육과정을 검토하고 재구성할 필요가 있다.

ABSTRACT

The purpose of this study is to explore Hirst's conception of well-being as an alternative view of existing conceptions of it. To accomplish this goal, this paper reviewed two traditional conceptions of well-being, i.e. well-being focused on rationality and well-being focused on desire-satisfaction. According to the former, well-being is to live rational life through initiating people into forms of knowledge. But this view tends to overlook other aspects of human flourishing. eg. feelings, emotions, dispositions, etc. According to the latter view, well-being is regarded as fulfillment of personal desires. However this view tends to ignore the public character of desires, which judges whether desires are satisfied. Hirst's conception of well-being seems to overcome the limitations of both well-being as a rational life and well-being as desire-satisfaction through distinguishing between the possessor of desires and the source of desires. Hirst addresses the satisfaction of individual desires as a possessor of desires on the one hand and the public character of desires as a source of desires on the other. For him, well-being is a rational life, provided that is understood as a life of practical reason. Therefore, education is defined as maximizing the overall desire-satisfaction in the long run through initiating people into rational practices. Hirst's conception of well-being throws light on education in general and Korean education in particular. Education should fundamentally be based on well-being. That is, educational aims and curriculum should promote one's well-being. The seventh national curriculum in Korea should be examined and revised from a perspective of promoting one's well-being.

Keywords: 잘 삶; 합리성; 욕구충족; 욕구의 소유와 원천; 사회적 실제
Keywords: well-being; rationality; desire-satisfaction; possessor and source of desires; social practices